Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og indsamle statistik for at optimere websiden. Accepter cookies Læs mere

Folkeskolens udskoling

TRO, MAGT & KAOS – et spil om reformationen

Et læringsrollespil, hvor eleverne er aktive medspillere i begivenhederne, der leder op til reformationen. Som repræsentanter for en fiktiv adelsfamilie skal de træffe valg og foretage handlinger. De afgør selv, om Danmark bliver reformeret eller ej!

Den tyske munk Martin Luther banker sine berømte teser op på kirkeporten i Wittenberg i 1517 og starter hermed en bevægelse, der fører til reformationen af den danske kirke i 1536 og dermed også nedlæggelsen af klostervæsenet.

I læringsrollespillet TRO, MAGT & KAOS bliver eleverne aktive medspillere i den periode, der ledte op til reformationen, og deres valg og handlinger gennem spillet afgør, hvordan historien udspiller sig.

Eleverne er repræsentanter for en fiktiv adelsfamilie med stærke koblinger til Esrum Kloster og klostervæsenet. Spillets ramme udgøres af en række faktiske nedslag i historien blandet med historiske personer. Eleverne skal i deres familier træffe skæbnesvangre valg og indgå alliancer inden for kirken eller kongehuset for at undgå, at samfundet kollapser. I sidste ende er det dem selv, der afgør, om Danmark bliver reformeret eller ej!

Kompetenceområde:

Modersmålsundervisning – Mundtlig kommunikation, Historie – Kronologi og sammenhæng, Historie – Kildearbejde, Historie – Historiebrug

Læringsmål:

Eleven kan redegøre for magtforskydningen i det danske samfund i forbindelse med reformationen
Eleven kan redegøre for Reformationens centrale begivenheder og nøglepersoner i Danmark
Eleven kan forholde sig kritisk til kontrafaktisk historisk fakta og dilemmaorienteret historiebrug
Eleven kan reflektere over reformationens betydning for samfundet og udvikling af reformationen i en dansk og europæisk kontekst
Eleven kan genkende religiøse tendenser og samfundsmæssige strømninger i perioden, der i sidste ende førte til klostervæsenets nedlæggelse i Danmark
Eleven kan identificere forskellen mellem kristendomsopfattelsen i den katolske kirke og i den evangelisk-lutherske kirke i Danmark
 —
Klassetrin: 7., 8., 9.
Fag: Historie, Kristendomskundskab
Periode: Hele året
Varighed: 2 timer
Pris: 750 kr.
Max antal deltagere: 30 elever